Zanim otworzysz zakład fryzjerski – warto wiedzieć!

Konkurencja we fryzjerstwie jest duża, ale wciąż jeszcze nie przytłacza i można wybić się ponad przeciętną. Wraz ze wzrostem konkurencji daje się zauważyć wzrost popytu, zwłaszcza na usługi z wyższej półki z wykorzystaniem dobrych kosmetyków i porządnego sprzętu.

Jeden klient zostawia obecnie średnio 50-100 złotych za jedną usługę, co daje zarobek na typowym stanowisku na poziomie do 2.000 złotych. Z 6 stanowiskami można spokojnie liczyć na przychód na poziomie 10.000 na miesiąc. Do tych sum należy doliczyć usługi kosmetyczne dodatkowe, na przykład manicure.

Start nowego zakładu

Otworzenie zakładu związane jest oczywiście z wstępną inwestycją. Lokal o powierzchni około 80 metrów powinien zamknąć się w sumie do 100.000 złotych.

Inwestować trzeba oczywiście z głową. Ważne jest, by lokal miał dużą witrynę oraz był blisko parkingu, najlepiej w miejscu bardzo uczęszczanym. Klienci często przychodzą „po drodze”. Dobre rozwiązanie to szlaki komunikacyjne w miastach i centra handlowe. Galerie handlowe przyciągają ogromne ilości osób i do tego świadczą dla zakładu fryzjerskiego dodatkowe usługi zupełnie mimochodem. Zakład fryzjerski w centrum handlowym nie musi na przykład posiadać łazienek, osobno dla personelu, kobiet i mężczyzn. Załatwia to za salon samo centrum. Trzeba jednak oczywiście pilnować przepisów w tym zakresie.

Lokal musi być odpowiednio duży. Konieczne są w nim osobne przestrzenie na szatnię, poczekalnię oraz świadczenie usługi. Zmieścić trzeb też gdzieś kosmetyki.

Formalności i kwalifikacje

Istnieje sporo formalności wymaganych przed rozpoczęciem działania: zgody Sanepidu PIP, straży, do tego rejestracja kasy fiskalnej. Za niedługo wymagane ma być także odpowiednie wykształcenie kierunkowe. Jest to związane z wymogami stawianymi przez Unię. Wymaganie posiadania odpowiednich kwalifikacji przez osoby strzygące nie powinno być odbierane negatywnie. Decyzja o skorzystaniu z usługi w danym miejscu po raz kolejny zależy przecież od zadowolenia z niej, a zadowolenie to funkcja przede wszystkim kwalifikacji fryzjera.

Franczyzy

Jedną z wartych do rozważenia opcji jest skorzystanie z sieci franczyzowej. Franczyzodawca jest bardzo pomocny na początku, zwłaszcza w kwestii przygotowania salonu i w ogóle znalezienia miejsca dla niego. Pomaga go też wyposażyć i szkoli w zakresie praktycznego zarządzania nim. Szkolenia obejmują tak stronę biznesową przedsięwzięcia, jak i kwestie typowo fryzjerskie.

Własny salon fryzjerski

Ważne jest tutaj także to, że posiada się znaną markę. Zazwyczaj dzięki sieci franczyzowej można uzyskać zwrot poniesionych nakładów w mniej niż dwa lata, co rzadko się zdarza przy działaniu na własny rachunek.

Największe wady takiego rozwiązania to oczywiście koszty związane z licencją i późniejsze opłaty ryczałtowe za każdy miesiąc działania w sieci. Różni franczyzodawcy mają tutaj różne wymagania tak pod względem opłat, jak i wielkości początkowych wydatków na rozpoczęcie działalności. Sieci polskie i zagraniczne nie różnią się zanadto pomiędzy sobą w tym względzie.

Autor

Robert Jaworski

Redakcja 2dtag.pl